• Home
  • Adreswijziging

Adreswijziging doorgeven

Ben je van plan om te verhuizen, dan is het belangrijk dat je een adreswijziging doorgeeft. Wil je een adreswijziging doorgeven? Dan is het belangrijk om duidelijk te hebben aan welke bedrijven en instanties je de adreswijziging door moet geven. Het is namelijk van belang dat de nieuwe bewoners geen post van je blijven ontvangen. De adreswijziging doorgeven aan de gemeente is bovendien verplicht. Geef je de adreswijziging niet altijd op tijd door, dan kun je hiervoor ook een boete ontvangen.

Wat komt er nu allemaal kijken bij het doorgeven van een adreswijziging? Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over het doorgeven van een adreswijziging. Wil je de adreswijziging niet zelf doorgeven? Dan kun je dit eventueel ook aan bepaalde bedrijven overlaten.

Waarom een adreswijziging doorgeven?

Een adreswijziging doorgeven aan je gemeente is verplicht en je kunt een boete krijgen als je dit niet op tijd doet. Belangrijk is ook om de adreswijziging door te geven aan verschillende instanties waarvan je post kunt ontvangen. Zou je dit niet doen, dan heb je kans dat de post nooit bij jou terechtkomt. Daardoor kun je belangrijke informatie missen en daar zit je uiteraard niet op te wachten. Het is dus belangrijk om aan ieder bedrijf en iedere instantie waarvan je post ontvangt (en wilt blijven ontvangen), door te geven dat je verhuisd bent en waarnaartoe.

Niet alleen mis je mogelijk belangrijke post als je de adreswijziging niet aan iedere instantie doorgeeft, maar je post zou ook gelezen kunnen worden door iemand anders. Ook dat is iets waar je absoluut niet op zit te wachten. Om die reden is het belangrijk om goed na te denken over aan welke bedrijven je de adreswijziging allemaal door moet geven.

De adreswijziging doorgeven aan de gemeente

Om te beginnen is het van belang dat de gemeente op de hoogte is van je verhuizing. Zelfs als je naar een andere woning binnen dezelfde gemeente verhuist, is het belangrijk om een nieuw adres door te geven. Zo kan de gemeente je nieuwe adres registreren in de BRP.

Hoe je de adreswijziging het best kunt doorgeven, is afhankelijk van de gemeente waar je gaat wonen. Dit kan vaak zowel digitaal als op een fysieke locatie. Het doorgeven van een adreswijziging aan de gemeente is niet zo moeilijk, het moet echter wel gebeuren. Voorkom dus dat dit vanwege de hectiek van het verhuizen vergeten wordt.

Of je beboet kunt worden als je de adreswijziging niet doorgeeft, is ook afhankelijk van de gemeente waarbinnen of waarnaartoe je verhuist. De boete kan oplopen tot een bedrag van € 325. Bij een verhuizing komen vaak veel kosten kijken en op een dergelijke boete zit je dus niet te wachten. We raden je dan ook aan om de adreswijziging altijd op tijd door te geven.

Welke gegevens heb je nodig voor een adreswijziging bij de gemeente?

Er zijn verschillende gegevens die je nodig hebt als je een adreswijziging bij de gemeente doorgeeft. Deze gegevens hebben we hieronder voor je opgesomd, zodat je niets vergeet.

  • Verhuisdatum
  • Je nieuwe en oude woonadres
  • Persoonsgegevens en identiteitsbewijs
  • Telefoonnummer
  • Handtekening
  • Een huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring

Instanties met toegang tot BRP

Als je verhuist, dan geef je de adreswijziging door aan de gemeente. Deze zorgt ervoor dat je nieuwe adres in het BRP wordt geregistreerd. Overheidsinstanties en bepaalde andere officiële instanties hebben toegang tot het BRP. Hierdoor hoef je de adreswijziging aan deze instanties niet door te geven. Hieronder lees je welke instanties dit zijn.

  • DUO
  • Pensioenfonds
  • Onderwijsorganisatie
  • Ziekenhuis
  • Zorgverzekeraar
  • SVB
  • UWV

De Belastingdienst krijgt je nieuwe adresgegevens ook door uit de BRP. In bepaalde situaties zal je de adreswijziging echter alsnog door moeten geven aan de Belastingdienst. Bijvoorbeeld als je gaat samenwonen, trouwen, weggaat bij je partner of huurtoeslag ontvangt.

Het is dus erg prettig dat veel belangrijke instanties de adreswijziging automatisch binnen krijgen zodra je de adreswijziging aan de gemeente hebt doorgegeven. Dit scheelt je weer een aantal instanties die je moet mailen.

Overige bedrijven

Voor overige bedrijven geldt over het algemeen dat je de adreswijziging zelf moet doorgeven, tenzij dat je ervoor kiest om het doorgeven van de adreswijziging uit te besteden. Denk bijvoorbeeld aan de huisarts, webshops, internetproviders, eventuele abonnementen en aan de energie- en waterleveranciers. Belangrijk is dus om een lijstje te maken van ieder bedrijf waarvan je mogelijk post kunt ontvangen. Zo kun je de adreswijziging het meest efficiënt doorgeven aan verschillende bedrijven.

Je post laten doorsturen

Bij onder andere PostNL kun je er voor kiezen om je post door te laten sturen naar je nieuwe adres. Door dit een tijd lang te laten doen, kun je er zeker van zijn dat je post niet verkeerd bezorgd wordt. In de tussentijd heb je dan de mogelijkheid om aan alle instanties de adreswijziging door te geven. Houd er rekening mee dat post die niet door PostNL bezorgd wordt, ook niet automatisch op je nieuwe adres terechtkomt.

Kies je voor de doorzendservice van PostNL, dan is het een goed idee om eerst op de website van PostNL na te gaan wat er precies wel en niet doorgestuurd wordt. Zo voorkom je dat er alsnog post op je oude adres belandt.

Adreswijziging laten doorgeven

Niet altijd moet je zelf ieder bedrijf contacteren om te vermelden dat je verhuisd bent.  Het is vaak ook mogelijk om je adreswijziging door te laten geven door een gespecialiseerd bedrijf. Zij weten welke bedrijven op de hoogte gesteld moeten worden en kunnen je hierbij helpen. Het voordeel hiervan is dat er minder snel wordt vergeten om belangrijke bedrijven op de hoogte te stellen. Een gespecialiseerd bedrijf weet immers precies welke instanties ingelicht moeten worden. Ook bespaar je jezelf een hoop werk als je ervoor kiest om deze taak uit te besteden.

Er zijn verschillende bedrijven die de adreswijziging voor je door kunnen geven. Ook dit kan je bijvoorbeeld aan PostNL overlaten. We raden je aan om de verschillende aanbieders goed met elkaar te vergelijken.

Zelf adreswijziging doorgeven?

Je kunt er ook voor kiezen om zelf de adreswijziging door te geven aan alle belangrijke instanties en bedrijven. Op deze manier kun je geld besparen. Tenzij dat je van jezelf weet dat je chaotisch bent of al erg druk bent met andere onderdelen van het verhuizen, kun je de adreswijziging vaak prima zelf doorgeven. Het is dan wel van belang dat je alle belangrijke bedrijven en instanties opschrijft en dit lijstje afwerkt. Zo voorkom je dat je een bedrijf of instantie vergeet.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om het doorgeven van de adreswijziging zelf op te pakken, zodat er meer geld overblijft om je meubels te laten verhuizen door een verhuisservice. Dat is namelijk iets wat je moeilijk in je eentje kunt doen. Bovendien weet je door deze klus uit te besteden zeker dat de verhuizing ook goed geregeld wordt.

Offertes vergelijken

Er zijn verschillende verhuisbedrijven die je ook kunnen helpen met het doorgeven van adreswijzigingen. Als je gebruik maakt van een verhuisservice, is het dus een goed idee om even na te gaan of de verhuizer eventueel ook je adreswijziging kan doorgeven.

Ben je op zoek naar een verhuisservice die je hierbij kan helpen? Dan kun je eenvoudig offertes aanvragen via onze website. Deze offertes kun je vervolgens vergelijken, om te bepalen welke verhuisservice in jouw geval het best is.

Behalve je adreswijziging laten doorgeven nog meer uitbesteden?

Je adreswijziging doorgeven is één van de onderdelen van een verhuizing waar je hulp bij kunt krijgen. Ook voor het verhuizen van je spullen kun je een expert inschakelen. Op deze manier kun je er zeker van zijn dat je spullen op een veilige en efficiënte manier naar je nieuwe woning vervoerd worden. Door de verhuizing uit te besteden, hoef je niet bang e zijn voor ongelukken, blessures, fysieke klachten of kapotte spullen.

Een professioneel bedrijf zal je inboedel altijd zorgvuldig verhuizen. Elk object wordt eerst goed ingepakt, voordat het de verhuiswagen ingeladen wordt. De verhuisdozen worden gemarkeerd, zodat de spullen in je nieuwe woning ook weer snel op de juiste plek geplaatst kunnen worden. Door de verhuizing uit te besteden, verloopt deze dus efficiënt en zonder zorgen.

Wat betaal je voor een verhuisservice?

Wil je een verhuisservice waarbij je er zeker van kunt zijn dat alles geregeld wordt? Dan is het aan te raden om de verschillende verhuisbedrijven met elkaar te vergelijken. Wat je exact betaalt, is vooraf onmogelijk te bepalen. Dat is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals het uurloon van de verhuizers, hoeveel spullen er staan, hoe groot de afstand tussen je nieuwe en oude woning is, etc.

Ben je benieuwd naar wat een verhuisservice je zal kosten? Vergelijk ook dan offertes via ons platform. Het zal dan niet lang duren voordat je een aantal offertes binnen hebt. Je kunt de offertes vergelijken op basis van de prijs, maar houd er wel rekening mee dat ook de kwaliteit van de diensten van belang is. Ga daarom altijd even na of je recensies van de verschillende bedrijven kunt vinden en kies voor een partij die je betrouwbaar lijkt.